Ofte stilte spørsmål

Følgende spørsmål og svar gjelder felles for alle lufthavner som tilbyr forhåndsreservering av parkering (booking). Der hvor det er spesifikke ulikheter på lufthavner vil dette stå forklart.

Hvor finner jeg vilkår og betingelser?

Man må bekrefte at man har lest våre vilkår og betingelser før man bestiller parkering. De ligger linket i kjøpsprosessen din og på bestillingssiden ellers. Her er finner du vilkår og betingelser.

Hva er oppgavene til Avinor og parkeringsoperatøren?

Som vilkårene vil fortelle er Avinor er eieren av nettstedet du reserverer parkeringen på samt parkeringsområdene. Parkeringsoperatøren er selgeren av parkeringstjenestene og drifter kundesenteret. Det er alltid parkeringsoperatørens kundesenter du skal kontakte dersom du har spørsmål. Helt nederst i disse spørsmål og svar finner du kontaktdetaljene til kundesenteret.  

Spørsmål & svar om hvordan man bestiller

Hvordan forhåndsbestiller jeg parkering?

  1. Gå inn på avinor.no og velg flyplassen du skal reise fra. Velg deretter "Parkering". Du vil komme på en bestillingsside med en kalender øverst, og ulike informasjonsbokser under.
  2. Legg inn dato og tidspunkt for inn- og utkjøring i kalenderen og klikk på «Finn parkering».
  3. Du vil få presentert tilgjengelige parkeringsprodukter. Ved å klikke på pilen kan du lese mer om produktet. Velg ønsket produkt.
  4. Følg stegene på skjermen videre for å fullføre bestillingen.

Du kan bestille ved å være logget inn i Min Profil eller uten å være logget inn.

Hvorfor får jeg ikke logget inn med Min Profil?

Min Profil er en tjeneste fra Avinor som benyttes på tvers av flere nettløsninger hos Avinor.

Hvis du opplever feil med Min Profil og trenger hjelp, finnes ”hjelp til min profil” side med egne spørsmål og svar om dette. Du finner linken for eksempel i footeren på nettsiden. Her finner du hjelp til min profil.

Hva gjør jeg med bestillingsbekreftelsen?

  1. Når du forhåndsbestiller parkering, vil du motta en bekreftelse på bestillingen til den e-postadressen du har oppgitt. Av denne vil alle detaljer i den aktuelle reservasjonen fremgå. Bekreftelsen er din kvittering og den inneholder et unikt referansenummer tilhørende din bestilling.
  2. Beskrivelse av hvordan du gjør det når du ankommer og forlater parkeringsområdet finnes på denne bekreftelsen.
  • For Oslo og Tromsø Lufthavn: Bekreftelsen inneholder en QR kode. Koden scannes i innkjøringen for å verifisere reservasjonen din og du vil motta utkjøringsbillett. Dette er nøye beskrevet på bekreftelsen.
  • Alle øvrige lufthavner: Kontroller detaljene i bekreftelsen og at de er korrekte: Ditt kjøretøy vil bli gjenkjent ved innkjøring til p-området basert på skiltnummeret. Skiltnummeret fungerer som parkeringsbilletten din. Det er ditt ansvar at skiltnummeret du legger inn i reservasjonen er i overenstemmelse med kjøretøyet du benytter når du parkerer. Se også punkt 5 om endringer du kan gjøre i din reservasjon.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke mottar bekreftelsen på e-post?

  • Sjekk om eposten har havnet i spamfilteret
  • Bruker du «Min profil», kan du logge deg inn der og klikke på navnet ditt øverst til høyre på skjermen slik at menyen kommer frem. Under Min Parkering kan du søke opp bookingen, ta en dobbeltsjekk på om det er noe feil med e-postadressen du har valgt,og eventuelt endre den til en annen e-postadresse. Så kan du sende bekreftelsen til deg selv på nytt.
  • Bruker du ikke MinProfil, kan du finne igjen bookingen under «Administrer booking» og endre epost-adresse. Dette krever at du har bookingnummeret ditt. Så kan du sende bekreftelsen på nytt.
  • Hvis du ikke får til noe av det ovennevnte, kontakt kundesenteret og be dem sjekke saken og sende deg ny bekreftelse. Helt nederst i disse spørsmål og svar finner du kontaktdetaljene til kundesenteret.  
  • Prøv eventuelt en annen e-postadresse enn den du har oppgitt først hvis problemet vedvarer.

Merk deg følgende:

  • De ulike leverandørene av e-post tjenester har filtre som på ulike måter klassifiserer enkelte e-poster som spam. Det kan også eksistere filtre utover dette, som for eksempel fra arbeidsgiver. E-postene sendes fra Avinor sin egen IP adresse. Avsenderadressene som benyttes for e-postene er airport.parking@avinor.no.
  • Det er i hovedsak to måter man får spam på:
    • Sjekk ditt spamfilter og hvis bekreftelsen ligger der kan du hente den ut. Du kan godkjenne avsenderadressen.
    • E-posten kan ha havnet i spamfilteret til serveren: Ta kontakt med din arbeidsgiver eller epostleverandør for å godkjenne e-poster sendt fra airport.parking@avinor.no.

Kan jeg få bestillingsbekreftelsen på sms?

Det er ikke mulig å få bestillingsbekreftelsen på SMS per i dag.

Kan jeg bestille flere parkeringer samtidig?

Du kan ikke legge to parkeringer i samme ”handlekurv”, bare en av gangen. For å bestille flere parkeringer må du gjennomføre like mange bestillinger som det du har behov for. Hver bestilling vil få et unikt referansenummer.

Dersom du har et betalingskort hvor din bank avviser duplikater, og prisen er den samme for alle parkeringene, så kan du oppleve problemer med betalingen. Dette vil da også gjelde ved andre kjøp du gjør med samme kort som gir to eller flere transaksjoner rett etter hverandre på samme sted med samme beløp. Benytt da forskjellige kort for å betale parkeringene.

Husk korrekt skiltnummer på de ulike bilene du bestiller parkering for!

Kan jeg gi bestillingen min til noen andre?

Bestillingen og bekreftelsen kan ikke overføres fra deg til en annen person. En ny bestilling må gjøres. Se i spørsmål & svar lenger ned om hvordan du eventuelt kan endre eller kansellere bestillingen din.

Kan jeg bruke bestillingen på et annet parkeringsanlegg eller en annen lufthavn?

Du kan ikke benytte bestillingen din på en annen lufthavn eller parkeringsanlegg utenfor lufthavnen. Se i spørsmål & svar lenger ned om hvordan du eventuelt kan endre eller kansellere bestillingen din.

Spørsmål & svar om p-områdene og produktene

Hvor lenge før planlagt innkjøring kan jeg bestille?

Hovedsakelig må en reservasjon gjennomføres senest 5 timer før den planlagte innkjøringen, men det kan være produkter som avviker fra dette. Slike begrensninger vil stå i produktbeskrivelsen.

  • Bestiller du «tettere på» innkjøringen enn 5 timer vil du ikke få opp noen produkter og du får ikke bestilt.

Det vil være tilgjengelige produkter slik at du kan bestille et år i forveien dersom du ønsker. Merk at tilbud kan legges ut med både lang og kort horisont. Se eventuelt spørsmål & svar om hvordan du kan endre bestillingen din.

Hvor kort/lang parkeringstid kan jeg bestille?

Den korteste parkeringstiden du kan bestille er som hovedregel 5 timer. Velger du kortere parkeringstid enn dette i kalenderen vil du ikke få opp noen produkter. Dersom du trenger en kortere parkering, kjør til lufthavnen og parker på vanlig måte uten en forhåndsreservasjon.

Alle produkter har en minimum/maksimum parkeringstid eller andre elementer som begrenser om produktet kommer opp i ditt søk. For eksempel vil ikke et weekendparkerings produkt vises dersom du velger en hel uke. Slike begrensninger vil stå i produktbeskrivelsen.

Vanlige produkter er stort sett lagt inn slik at du kan bestille opp til for eksempel 3-4 uker, men det kan forekomme avvik på hvor lang parkeringen kan være. Dersom du ønsker en veldig lang parkering men ingen produkter kommer opp, kan du kontakte parkeringsoperatøren som kan se om de kan hjelpe deg å bestille en lang parkeringstid. Vær tidlig ute med din forespørsel. Helt nederst i disse spørsmål og svar finner du kontaktdetaljene til kundesenteret.  

Hvorfor får jeg ikke opp parkeringsprodukter etter søk i kalenderen?

Dersom du ikke får opp noen parkeringsprodukter eller det produktet du ønsker ikke vises, kan det være produktet har en begrensning, du er for sent ute eller at produktet er utsolgt.

  • Hvis du bestiller «tettere på» innkjøringstidspunktet enn 5 timer, er du for sent ute til å bestille.
  • Enkelte produkter kan ha en annen tidsbegrensning enn 5 timer, og dette kan være årsaken til at du ikke får det opp
    • Begrensningene til et produkt står i produktbeskrivelsen
    • Du kan forsøke en vilkårlig fremtidig dato for å sjekke
    • Produktet er ikke tilgjengelig i det tidsintervallet du har oppgitt.
      • Produktet du er på jakt etter kan ha en begrensning på hvilke tidspunkter det er tilgjengelig på eller hvor lang/kort parkeringstiden må være.
      • For eksempel vil ferietilbud og weekendtilbud ha begrensninger knyttet til seg på datonivå og hvilke dager det er mulig å kjøre inn samt lengden på oppholdet.
      • Parkeringsområder hvor det er nødvendig med høy rullering av biler kan det være tilbyr begrenset lendte på oppholdet der.
      • Begrensningene til et produkt står gjerne i produktbeskrivelsen
      • Produktet kan være utsolgt.
        • Det er satt av et bestemt antall plasser til forhåndsreservering. Når et produkt er utsolgt har vi ikke flere plasser å tilby for forhåndsreservering der. Plassene som eventuelt er igjen på parkeringsområdet må holdes av til drop-in parkering.
        • Du kan velge et annet produkt
        • Du kan kjøre til lufthavnen og parkere på vanlig måte, uten en bestilling.
        • Utsolgte produkter står gjerne oppført med betegnelsen ”utsolgt”, men ikke alltid. For å sjekke om produktet er utsolgt kan du sjekke ved å velge en vilkårlig dato et godt stykke frem i tid.
        • Vi anbefaler alltid at man er ute i god tid med bestillingen dersom man stadig opplever at favorittproduktet er utsolgt. Særlig i ferietider, helligdager og helger når trafikken er høy.

Kan jeg bestille en egen reservert plass?

Per i dag kan du ikke bestille en dedikert parkeringsplass bare til deg. Du bestiller tilgang til parkeringsområdet og det er holdt av en plass til deg på området. Du kan parkere på den plassen du ønsker så sant den ikke er markert med at den er reservert til noen andre (for eksempel et firmanavn, HC eller El-bil, se også under). Dersom det er skiltet plasser dedikert til de som har en booking er du velkommen til å benytte disse plassene.

Kan jeg bestille HC plass/plass for bevegelseshemmede?

Pr. i dag kan du ikke bestille en dedikert parkeringsplass for bevegelseshemmede. Du kan bestille en vanlig plass og dersom det er ledig plass for bevegelseshemmede på parkeringsområdet er du velkommen til å stå der så sant du har gyldig HC-bevis godt synlig i bilen.

Kan jeg bestille plass for min EL-bil/ladeplass?

Pr. i dag kan du ikke bestille en dedikert parkeringsplass for EL-bil/ladeplass. Du kan bestille en vanlig plass og dersom det er ledig plass for EL-bil og lading på parkeringsområdet er du velkommen til å stå der. Husk at bilen aktivt må lade mens den benytter EL-bil plassen.

Spørsmål & svar om pris

Hvordan er produktene priset?

Alle priser på nettsiden vises i norske kroner og inkluderer MVA.

Prisene for forhåndsreservering er varierende og kan avvike fra prisen for drop-in parkering. Vi kaller gjerne prisen for drop-in parkering «ordinær pris» eller «normal pris». Prisen for forhåndsbestilling refereres ofte til som «booking pris».  

  • På nettsidene for parkering vil du finne prisliste for drop-in parkering. Dersom du er usikker på om det lønner seg å forhåndsreservere kan du se på disse prisene og sammenlikne dem med prisen for booking i forhold til den perioden du skal stå parkert.
  • Prisen for booking får du ved kalendersøk.
  • I enkelte tilfeller kan det være det ikke lønner seg for deg å forhåndsbestille.

Bookingprisene er dynamiske og kan endres uten forvarsel ved endringer i kapasitet/tilbud/etterspørsel.

Prisen du får på skjermen er kun gyldig på tidspunktet for bestilling og basert på ditt valg av dato, tidspunkt og produkt. Når du gjennomfører en reservasjon godtar du denne prisen på kjøpstidspunktet. Prisen kan være annerledes neste gang du reserverer parkering.

Parkeringen i bookingen er priset per 24-timers intervaller. For eksempel vil 49-72 timer tilsvare 3 døgn, 73-96 timer tilsvarer 4 døgn osv.

Er det alltid billigere å reservere plass enn å parkerie som drop-in?

I mange tilfeller har vi mulighet til å tilby en bedre pris på reservering av plass. Årsaken til dette er at en reservering gir oss mulighet til å styre logistikken vår på en bedre måte og utnytte arealene optimalt. I de tilfeller hvor du måtte oppdage (se spørsmål over) at det ikke er billigere, skyldes tilbud/etterspøsel på det aktuelle tidspunktet.

Grunnen til at bookingtjenesten har de begrensningene de har (for eksempel med frister for endring/kansellering og at man ikke kan endre på en booking som allerede har startet) er med årsak i samme element: ved å reservere på forhånd får vi en forutsigbarhet som vi i mange tilfeller kan prise litt lavere. Ved avvikende ikke-planlagte hendelser i din reservasjon (som hvis du blir stående parkert lenger enn reservert tid), så kan vi ikke tilby bookingpris for ”overtiden”. Spørsmål og svar senere tar for seg dette.

Vi jobber stadig med å utvikle tjenesten for våre brukere.

Hvordan virker kampanjetilbud?

Kampanjetilbud innebærer en lovet pris på et gitt produkt i et begrenset tidsrom. Kommunikasjonen i vår markedsføring skal alltid være tydelig på disse kriteriene.

Det er ikke mulig å få kampanjepriser utenfor gitt kampanjeperiode. Kampanjeprodukter vil ha begrenset antall og kan være utsolgt i deler av kampanjeperioden. Vær tidlig ute dersom du ønsker et kampanjeprodukt!

Hvordan brukes rabattkode?

Rabattkoder deles av og til ut i kampanjevirksomhet eller til bestemte brukergrupper som ikke nødvendigvis skal ha en høyere rabatt enn andre, men bestemte produkter tilgjengelig til en bestemt pris.

  • Noen produkter finnes bare dersom du har en rabattkode ved at koden ”låser opp” en ny produktportefølje.

Hvis du har en rabattkode, klikker du på feltet for "rabattkode" og fyller inn denne, etterfulgt av et klikk på forstørrelsesglasset/søk ikonet. Når koden er korrekt fylt inn vil du få opp tilbudet koden gjelder for.

NB! Rabattkoder kan ha flere ulike begrensninger, for eksempel både på brukernivå, kapasitet og tidspunkt osv.

Spørsmål & svar om betaling

Hvordan betaler jeg?

Når du går videre til betaling blir du sendt til betalingsløsningen. Denne er sikker og kryptert og er levert av Nets. Følg instruksjonene på skjermen.

Dersom du er logget inn med Min Profil vil du ha mulighet til å lagre et eller flere kort slik at du har dem tilgjengelig neste gang. Det eneste du trenger å huske på neste gang er CVC koden din. Resten blir forhåndsutfylt i Nets.

Hva gjør jeg hvis betalingsprosessen avbrytes eller mislykkes?

Vår leverandør av betalingstjenester Nets oppgraderer stadig sine løsninger av sikkerhetsårsaker. Dette er gode nyheter for alle som betaler for varer og tjenester på Internett

Dette medfører imidlertid at kjøp på våre nettsteder (og alle andre nettsider som benytter Nets) må skje med jevnlige oppdateringer av nettleseren. Eldre versjoner av nettlesere vil sannsynligvis feile under betaling. En slik oppdatering må hver enkelt bruker besørge selv. Det er viktig at nettleseren din er oppdatert til siste versjon ettersom ulike funksjoner og sikkerhetsløsninger benyttes. Avinor tester sine nettsider med de mest brukte nettleserne, men vi må også følge de retningslinjer som bl.a. vår tjenesteleverandør for betaling Nets krever.

Dersom betalingsprosessen avbrytes, kan dette skyldes flere forhold som det er svært vanskelig for oss eller vårt kundesenter å diagnostisere eller å rette på. Dette fordi det gjelder forhold som ligger utenfor vår kontroll og på din side:

  • Nettverket du benytter er ikke optimalt og kan forstyrre eller avbryte en økt og dermed en betalingssesjon.
    1. Vent med å bestille til du har mer stabilt nettverk.
  • Nettleseren din ikke er oppdatert. Forsøk å oppdatere nettleseren din.
    1. Nettlesere kan være for eksempel Internet Explorer, Chrome, Safari, Firefox med flere. Alle nettlesere oppdateres på ulik måte så vi går ikke igjennom alle de ulike oppdateringsoppskriftene på nettlesere her. Du kan enkelt søke etter ”oppdater nettleser + nettleser navn” på for eksempel Google og få oppskrift på hvordan du oppdaterer til nyeste versjon.
  • Kortinformasjonen din er ugyldig.
    1. Dersom du har fått nytt kort eller oppdatert et kort, må du også gå inn og oppdatere kortinformasjonen som du har i Min Profil.
  • Kortet avvises av din bank.
    1. Sjekk med banken din om det er problemer med kortet ditt.

Merk at i henhold til våre vilkår er det ditt ansvar at det ovennevnte er i orden, det er du som har ansvaret for å gjennomføre reservasjonen din. Dersom du ikke får gjennomført en reservasjon, eller gjennomfører en reservasjon feil, er ikke Avinor eller parkeringsoperatøren ansvarlig for en eventuell merkostnad du måtte ha som følge av dette. Du kan for eksempel ikke kreve å få samme pris på vanlig parkering uten booking dersom du ikke får bestilt.

NB! Ditt kort skal ikke bli belastet dersom betalingsprosessen avbrytes.

Hva står på transaksjonen min fra banken?

Det er parkeringsoperatøren som er selgeren av parkeringen. Transaksjonen vil derfor være merket med navnet på parkeringsoperatør + navn på lufthavn på din faktura eller kvittering fra banken.

Spørsmål & svar om informasjonen vi ber deg legge inn i bestillingen

Hvorfor må jeg legge inn personlig informasjon?

Når du har valgt ønsket produkt, må du legge inn en del personlige data som navn, mobilnummer, epost-adresse og registreringsnummer på bilen.

  • Epost-adressen benyttes for å sende deg bekreftelse
  • Skiltnummer benyttes for å gjenkjenne bilen din ved ankomst/avreise på lufthavner med skiltgjenkjenning (og også for å ha muligheten til å identifisere bilen din ved andre anledninger).

Du kan velge mellom å registrere en bruker under «Min profil» eller fortsette uten å registrere en bruker.

Ingen detaljer om deg blir lagret om du velger «uten min profil», men du må da legge inn informasjon hver gang du bestiller.

På alle andre lufthavner enn Oslo og Tromsø: NB! Husk å legge inn korrekt skiltnummer på den bilen du har tenkt å bruke når du ankommer flyplassen. Dersom du kommer med en annen bil enn det du har oppgitt, vil du bli belastet dobbelt. Skiltnummeret fungerer som din parkeringsbillett.

Kan jeg legge inn to registreringsnummer i bestillingen?

Nei, du kan bare legge inn et registreringsnummer. 

I Min Profil kan du legge inn flere registreringsnummer, og velge den av dem du ønsker å bruke i bestillingen din.

Se også spørsmål og svar om hvordan du kan endre registreringsnummeret i bestillingen.

Spørsmål & svar om endringer og kansellering av bestillingen

Kan jeg endre eller kansellere bestillingen min?

Ja, du kan både endre og kansellere bestillingen din selv innen en gitt tidsfrist.

Hva er tidsfristen for endring og kansellering?

Som hovedregel må en endring/kansellering gjennomføres senest 5 timer før innkjøringstidspunktet i reservasjonen. Etter denne tidsfristen vil man ikke kunne gjennomføre en endring/kansellering.

  • Tidsfristen for endring og kansellering henger sammen med tidsfristen for hvor tett opptil innkjøringen du kan booke det. Tidsfristen er den samme. Tidsfristen vil fremkomme av produktbeskrivelsen når du bestiller.

Merk at enkelte parkeringsprodukter ikke kan endres eller kanselleres eller ha en annen tidsfrist enn nevnt over. Det er da gjerne snakk om spesielle tilbud eller kampanjer. Dette vil fremkomme av produktbeskrivelsen når du bestiller.

Kan jeg endre registreringsnummer på bestillingen?

Ja, du kan endre dette under «kjøp» når du har logget inn på «Min profil». Eller du kan endre det under ”administrer bestilling hvis du har booket uten profil. Merk at du kan endre registreringsnummeret inntil 2 timer før parkeringen starter. 

Hvordan endrer eller kansellerer jeg parkering (administrere bestillingen)?

Du kan administrere din bestilling på to måter avhengig om du benytter Min Profil eller ikke.

Dette avhenger at du gjennomfører endringen eller kanselleringen innen tidsfristen omtalt i tidligere spørsmål og svar. Uansett hvilken måte du velger å endre på vil du motta en e-post som bekrefter din endring eller kansellering. Merk! Les også lenger ned om hva som skjer når du endrer bestillingen din!

Slik gjør du:

Du har bestilt med Min Profil:

Metode A) Logg inn på Min Profil, gå inn på ”Min Parkering” og finn riktig booking under "kjøp". Deretter kan du utføre ønsket endring eller kansellering ved å følge linkene og instruksjonene på skjermen.

Metode B) På parkeringssiden til lufthavnen du har bestillt på finnes en boks som heter "administrer bestilling". Klikk på denne og søk opp din booking. Her trenger du bookingnummer og epostadresse. Her endrer eller kansellerer du uten å være logget inn i MinProfil.

Du har ikke brukt Min Profil da du bestilte:

På parkeringssiden til lufthavnen du har bestillt på finnes en boks som heter "administrer bestilling". Klikk på denne og søk opp din booking. Her trenger du bookingnummer og epostadresse.

Deretter kan du utføre ønsket endring eller kansellering ved å følge linkene og instruksjonene på skjermen.

Hvilke elementer i bestillingen kan jeg administrere?

Så sant du gjennomfører endringen eller kanselleringen innen tidsfristen omtalt i tidligere spørsmål og svar kan du administrere følgende elementer i bestillingen din:

A. Personlige detaljer slik som registreringsnummeret på bilen du skal kjøre eller e-postadressen bekreftelsen skal sendes til: Klikk på blyanten sidenav navnet ditt.

  • Som hovedregel må dette skje senest 2 timer før innkjøringstidspunktet. Er det tettere på innkjøringen enn dette må du kontakte kundesenteret til p-operatøren, du risikerer å bli dobbelt belastet uten rett til refundering. Du finner kontaktdetaljer til sist i disse spørsmål & svar.
  • Du vil få en bekreftelse når du har endret f.eks nummerskiltet på bilen.

B. Produkter/p-område eller tid for inn- og utkjøring: Klikk på ”Endre booking”

  • Som hovedregel må dette skje senest 5 timer før innkjøringstidspunktet, eller i henhold til spesifikasjon på produktet.
  • Når du endrer en booking vil den gamle bookingen automatisk kanselleres og tilbakebetales, og en ny booking opprettes som du betaler for. Dette er beskrevet i vilkårene.
  • På mail vil du få en kanselleringsbekreftelse på den gamle bookingen (inkl. refundert summen) og en ny bekreftelse på ny booking.
  • Dersom produktet du endrer er utsolgt kan det være du må endre til et annet produkt.

C. Sende ny bekreftelse:  hvis du for eksempel har mistet bekreftelsen din.

D. Kansellere bookingen: klikk på ”kanseller”

  • Dette må skje senest 24 timer før innkjøringstidspunktet, eller i henhold til spesifikasjon på produktet (se vilkårene).
  • Kansellering etter innkjøringstidspunktet er ikke mulig, se vilkår.
  • Ved kansellering vil beløpet automatisk bli tilbakebetalt til det kortet du benyttet da du booket. Du vil få en kanselleringsbekreftelse på e-post.

Hva skjer når jeg gjør en endring i bestillingen min?

Innenfor tidligere nevnte tidsfrist kan du endre parkeringsområde og/eller innkjøringsdato/tid. Hvis en eller flere av disse parametere endres, så vil den gamle reservasjonen kanselleres og en ny reservasjon opprettes. Du får automatisk tilbakebetalt beløpet for den «gamle» reservasjonen og betaler inn et nytt beløp for den nye reservasjonen. Du får bekreftet dette på e-poster.

Merk deg at dersom parkeringsproduktet du ønsker å endre til er utsolgt, må du endre til et ledig produkt eller kansellere reservasjonen.

Du kan endre personlige detaljer slik som ditt navn, e-postadresse og skiltnummer på bilen. Ved endringer på kun personlige detaljer vil ikke en økonomisk transaksjon berøres og din originale bestilling vil beholdes. Skiltnummer kan endres 2 timer før innkjøringstidspunktet i reservasjonen. Du vil motta en bekreftelse på e-post når du endrer personlige detaljer.

Ved endring eller kansellering kan det være at du får penger til gode. Penger til gode blir automatisk overført til det betalingskortet du benyttet i løsningen for den originale reservasjonen.

Kan jeg forlenge parkeringen mens bilen står parkert?

En forhåndsreservering gjelder kun én parkering. Det vil si én innkjøring med den påfølgende utkjøringen.

Du kan ikke endre eller kansellere en reservasjon etter parkeringstiden har startet. Man kan altså ikke forlenge parkeringen mens man står parkert. Dersom du blir stående lenger parkert enn det du har bestilt, så behandles denne ”ekstra” parkeringstiden som en vanlig ikke-bestilt parkering, og du kan betale den slik du betaler vanlig parkering. Se tidligere spørsmål & svar for hvordan du korrekt endrer eller kansellerer bestillingen. Og mer om tilleggs perioder i senere spørsmål & svar.

Dersom du forsøker å forlenge parkeringen med å gjennomføre en ny reservasjon på en allerede eksisterende reservasjon, vil den nye reservasjonen mangle innkjøring og den første reservasjonen mangle en utkjøring. Dette vil resultere i tilleggs perioder for deg som du blir belastet for og du vil ikke ha rett til refundering. Se tidligere spørsmål & svar for hvordan du korrekt endrer eller kansellerer bestillingen. Og mer om tilleggs perioder i senere spørsmål & svar.

På hvilken konto kommer pengene jeg har til gode etter en endring eller kansellering?

Alle tilbakebetalinger som for eksempel penger til gode eller ved kansellering blir automatisk overført til det betalingskortet du benyttet i løsningen for den originale reservasjonen. Det tilbakebetales aldri til en annen konto. Avhengig av hvilket betalingskort og bank du benytter kan det ta opptil en uke før beløpet er tilbakebetalt, det er bankkort-utstederen som styrer tilbakebetalingstid.

Kan jeg få refundert bestillingen min?

Det gis ingen refusjon etter at reservert innkjøringstidspunkt er passert eller utgått, med mindre du har endret/kansellert etter beskrivelsen ovenfor.

Parkeringstid som er reservert men ikke benyttet (helt eller delvis) vil ikke bli refundert, med mindre du har endret bestillingen etter prosedyren ovenfor.

Ingen refusjon gis med mindre du kan vise til en forhåndsbetalt bestillingsreferanse/kvittering med gyldig referansenummer. Refunderinger gjøres utelukkende til det kredittkort den originale betalingen var gjennomført med.

Det gis ingen erstatning eller refusjon som følge av mangler eller driftsavbrudd av booking-tjenesten (f.eks. tjenesten er utilgjengeligsom følge av feil eller oppgradering, feil på nettleser, feil i nettet, feil på enheten du reserverer med o.l.). Avinor eller parkeringsoperatøren er ikke forpliktet til å refundere dine eventuelle mer-utgifter som måtte følge av din bestilling/endring/kansellering.

Se også vilkårene.

Spørsmål & svar om selve parkeringen

Hva gjør jeg når jeg kommer til flyplassen, og når jeg skal forlate området når jeg er tilbake fra reisen?

For Oslo og Tromsø (se lenger ned for andre lufthavner)

På bestillingsbekreftelsen din vil det stå nøye forklart hva du skal gjøre når du ankommer lufthavnen:

Før reisen:

  • Påse at du har med deg bestillingsbekreftelsen din som utskrift eller på e-post på telefonen.
  • Sett av tilstrekkelig med tid slik at du vet du rekker å komme deg fra parkeringsområdet til terminalen i tide. Anslått normal avstand/tid til terminalen er beskrevet i produktbeskrivelsen. Sett også av en anslått tid til å finne frem til riktig parkeringsområde om du ikke er kjent, finne ledig plass, pakke ut bagasje og liknende. I høysesong, som ved ferietid og høytid, er det anbefalt og sette av ekstra god tid på grunn av høy trafikk

På reisedagen:

  • Kjør til det parkeringsområdet du har reservert plass på
  • Det vil være holdt av en plass til deg selv om eventuelle skilter skulle vise ”fullt” eller liknende.
  • Presenter din QR kode til leseren i innkjøringsbommen. Ved en gyldig booking vil du få en utkjøringsbillett og bommen vil åpne seg. Benytt calling knapp eller kontakt kundesenter ved problemer
  • Parker på ønsket ledig plass som ikke er markert med reservert til HC, El-bil og liknende (med mindre du har bevis på at du har rett til å stå der).
  • Du skal ikke legge utkjøringsbilletten du fikk i vindusruten. Ta den med deg og oppbevar den på et trygt sted, eller legg den for eksempel i hanskerommet på bilen. Billetten må ikke utsettes for sollys over lang tid.

Når du skal forlate P-området:

  • Benytt utkjøringsbilletten du fikk da du kom i utkjøringsbommen.
  • Dersom du har parkert lenger enn den bestillte tiden må du betale for tilleggstiden. Se eget spørsmål & svar for dette.

Alle andre lufthavner enn de nevnt over:

Alle andre flyplasser enn Oslo, Bodø og Tromsø benytter automatisk skiltgjenkjenning. Det betyr at bilskiltet ditt blir avlest ved innkjøring. Det er skiltnummeret ditt som benyttes for å gjenkjenne din booking og som fungerer som ”parkeringsbilletten” din.

På bestillingsbekreftelsen din vil det stå nøye forklart hva du skal gjøre når du ankommer lufthavnen:

Før reisen:

  • Påse at skiltnummeret på bestillingen din stemmer overens med den bilen du har tenkt til å kjøre. Hvis du har tenkt til å ta en annen bil enn den du har i bestillingen må du gå inn og endre skiltnummeret. Dette er ditt ansvar. Ved feil skiltnummer vil du risikere å bli belastet ordinær pris i tillegg til det du allerede har betalt uten at det gir rett til refundering. Se eget spørsmål og svar for hvordan du kan endre skiltnummer.
  • Sett av tilstrekkelig med tid slik at du vet du rekker å komme deg fra parkeringsområdet til terminalen i tide. Anslått normal avstand/tid til terminalen er beskrevet i produktbeskrivelsen. Sett også av en anslått tid til å finne frem til riktig parkeringsområde om du ikke er kjent, finne ledig plass, pakke ut bagasje og liknende. I høysesong, som ved ferietid og høytid, er det anbefalt og sette av ekstra god tid på grunn av høy trafikk

På reisedagen:

  • Kjør til det parkeringsområdet du har reservert plass på og parker på ønsket ledig plass som ikke er markert med reservert til HC, El-bil og liknende (med mindre du har bevis på at du har rett til å stå der). Vi kjenner igjen bilen din og vet at du allerede har betalt for tidsintervallet du skal stå parkert.

Når du skal forlate P-området:

  • Kjør ut fra parkeringsområdet. Dersom du har parkert lenger enn den bestillte tiden må du betale for tilleggstiden. Se eget spørsmål & svar for dette.

Hvilken parkeringsplass kan jeg parkere på med bestillingen?

Så lenge du parkerer på det parkeringsområdet du har bestillt på, så kan du parkere på den plassen du ønsker så sant plassen ikke er merket med andres reservasjon, slik som plasser merket med HC, EL-bil, et firmanavn el.lign. 

Dersom det er egne plasser reservert og merket for de som har forhåndsbestillt parkering, er du velkommen til å parkere på disse plassene.

Kan jeg kjøre inn og ut flere ganger på samme bestilling?

En forhåndsreservering gjelder kun én parkering. Det vil si én innkjøring med den påfølgende utkjøringen. Man kan ikke kjøre inn og ut flere ganger på samme reservasjon.

Dersom man kjører ut fra parkeringsområdet tidligere enn det man har reservert for, vil reservasjonen anses som avsluttet. Dersom man kjører inn igjen innenfor samme reservasjonstid vil dette starte en ny parkering som man vil bli belastet for i sin helhet. Refundering av eventuell ubenyttet parkeringstid i en reservasjon vil ikke godkjennes.

Se spørsmål & svar for korrekt endring/kansellering av reservasjonen.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke finner en ledig plass på parkeringsområdet jeg har booket på?

Dette skal ikke skje, men hvis du likevel opplever dette så ta kontakt med parkeringsoperatørens kundesenter så vil de hjelpe deg. Til sist i disse spørsmål & svar finner du kontaktinformasjonen til parkeringsoperatøren.

Hva gjør jeg hvis jeg parkerer på feil parkeringsområde?

For Oslo, Bodø, Tromsø lufthavn:

I et bomsystem vil du ikke komme inn på et annet parkeringsområde enn det du har bestilt for. Dersom du velger å likevel parkere der vil du bli belastet for ordinær pris i tillegg til det du allerede har betalt uten at det gir rett til refundering.

For alle øvrige lufthavner:

Dersom du oppdager at du har kjørt inn på parkeringsområdet med feil skiltnummer i forhold til bestillingen, eller at du har kjørt inn på feil parkeringsområde må du umiddelbart kontakte parkeringsoperatøren.

Du risikerer å bli belastet ordinær pris i tillegg til det du allerede har betalt uten at det gir rett til refundering.

Det er ditt ansvar at det er samsvar med skiltnummeret i bestillingen, bilen du velger å parkere med og at du parkerer på korrekt parkeringsområde.  

Hva skjer hvis jeg kommer tidlig eller parkerer for lenge i forhold til bestillingen?

Hvis du blir stående parkert utover den tiden som du har reservert, vil dette resultere i en tilleggs periode. Dette gjelder både dersom du kommer før reservert innkjøringstid eller etter reservert utkjøringstid.

  • Du må betale for den ekstra tiden, uavhengig av årsaken til at parkeringstiden har blitt utvidet.
  • Hvis du kommer mer enn 30 minutter før bestilt innkjøringstid, blir du belastet for mertiden.
  • Hvis du blir stående parkert mer enn 30 minutter utover bestilt utkjøringstids, vil du bli belastet for mertid.

Se eget Spørsmål og svar for hvordan du betaler mertiden.

Hvis du på før reisen vet at du vil parkere lenger enn bestillt tid anbefaler vi at du endrer bestillingen din. Dette må som hovedregel gjøres 5 timer før innkjøring. Se eget spørsmål og svar.

Hvordan betaler jeg for en tilleggsperiode/mertid utover bestillt tid?

For Oslo og Tromsø lufthavn:

  • Ekstratiden blir belastet etter normalprisen (prisen for drop-in) på det aktuelle parkeringsområdet. Du vil finne normalprisen på våre nettsider.
  • Ekstratiden vil starte å telle fra parkeringstiden utenom reservasjonen, den vil ikke inkludere tiden du allerede har kjøpt.
  • Betaling for tilleggs perioden gjøres på samme måte som vanlig drop-in parkering
    • Betal direkte i utkjøringsbommen der dette er mulig
    • Eller til parkeringsautomaten på stedet

For alle øvrige lufthavner:

  • Ekstratiden blir belastet etter normalprisen (prisen for drop-in) på det aktuelle parkeringsområdet. Du vil finne normalprisen på våre nettsider.
  • Ekstratiden vil starte å telle fra parkeringstiden utenom reservasjonen, den vil ikke inkludere tiden du allerede har kjøpt.
  • Betaling for tilleggs perioden gjøres på samme måte som vanlig drop-in parkering
    • Du kan betale på betalingsautomaten på stedet
    • På nett/app løsningen fra parkeringsoperatøren senest 48 timer etter utkjøringen.
    • Du kan vente på faktura i posten på tilleggsbeløpet. Merk at det da vil legges til et fakturagebyr
    • Hvis du ikke vet om det er en ekstratid som du vil bli belastet for, anbefaler vi å benytte nett/app løsningen til parkeringsoperatøren. Legg inn skiltnummeret til den bilen du benyttet, dersom det ligger en ekstratid på deg vil du se det der, og du kan betale den direkte.

Til sist i dette dokumentet finner du kontaktinformasjonen til parkeringsoperatøren.

Hvorfor må jeg betale vanlig drop-in pris for tilleggsperioden / ekstratid?

Når du reserverer en parkeringsplass, må vi planlegge for dette i forhold til alle andre kjøretøy som også reserverer eller ikke reserverer på et parkeringsområde. Når du utvider oppholdet ditt, kjenner vi ikke til din plan i god nok tid i forveien og vi må å gjøre om på vår logistikk. Av denne årsak kan vi ikke per i dag tilby å utvide/forkorte en booking hvor parkeringstiden har startet eller å tilby booking priser på en ikke-planlagt ekstra parkeringstid utover det du har booket. Vi arbeider stadig med å utvikle vår funksjonalitet i bookingtjenesten, så det kan være vi i fremtiden vil ha mulighet til å tilby dette.

Kjøretøy som ikke avhentes etter endt parkeringstid

Hvis du ikke kan hente bilen din før det har løpt 30 døgn etter utkjøringsdatoen som er angitt i forhåndsbestillingen, må du ta kontakt med parkeringsoperatørens kundesenter. Til sist i dette dokumentet finner du kontaktinformasjonen til parkeringsoperatøren. Spesifiser følgende skriftlig:

  • Kjøretøyets registreringsnummer og andre kjennetegn
  • Navnet på lufthavnen, parkeringsområde og omtrentlige posisjon på området
  • Referansenummer på bookingen
  • Årsaken til at du ble forhindret fra å hente kjøretøyet, samt informasjon om forventet dag du vil være tilbake for å hente det
  • Nye kontaktdata (telefon, adresse, e-post) dersom disse er endret fra opprinnelig bestilling

I tilfeller hvor vi ikke mottar (skriftlig) varsel som nevnt over, anses bilen som forlatt. I slike tilfeller vil vi ha rett til å taue bort bilen for eiers regning samt belaste bestillerens kredittkort for medgått parkeringstid (med mindre vi får beskjed om å gjøre noe annet skriftlig).

Øvrige spørsmål & svar

Kan jeg få bekreftelse for at jeg faktisk parkerte med reservasjonen?

Avinor og parkeringsoperatøren tilbyr ikke bekreftelse for faktisk benyttet booking, det vil si en bekreftelse som sier at du faktisk parkerte med bookingen (som en ”flown ticket”). Dersom dette er et krav fra din arbeidsgiver, kan det være at booking ikke passer for deg og at du bør parkere på vanlig måte uten en booking.

Hvor finner jeg informasjon om Ferieparkering for Avinors ansatte og partnere?

Du vil finne en egen Q&A på Intranett og Ekstranett med ofte stilte spørsmål vedrørende Ferieparkering.

Det er ditt ansvar å gjennomføre en reservasjon

Det er du som har ansvaret for å gjennomføre reservasjonen din. Dersom du ikke får gjennomført en reservasjon, eller gjennomfører en reservasjon feil, er ikke Avinor eller parkeringsoperatøren ansvarlig for en eventuell merkostnad du måtte ha som følge av dette. Dette gjelder uansett årsak. Hvis enheten du reserverer fra feiler, nettverket du benytter ikke er optimalt, betalingskort ikke aksepteres, betalingstjeneste fra NETS er nede, vår nettside oppleves som nede og liknende.

Dersom nettsiden vår er nede som følge av oppgraderinger vil dette alltid gis beskjed om på nettsiden slik at du vil være klar over dette.

Vi anbefaler alle å være tidlig ute med sin booking.

Hva er kontaktinformasjonen til Kundesenteret?

Dersom du ikke fant svar på ditt spørsmål i denne listen kan du ta kontakt med kundesenteret til parkeringsoperatøren. Alle spørsmål vedrørende parkering skal sendes dit. Finn din lufthavn i listen og hvem som er parkeringsoperatør der. Under listen finner du kontaktdataene.

Oslo and Tromsø lufthavn har bomsystem. Alle øvrige lufthavner har skiltgjenkjenning. Tromsø introduserer skiltgjenkjenning september 2018.

Apcoa ParkingSesam Parkering Onepark
Alta lufthavnBergen lufthavnOslo lufthavn
Bardufoss lufthavn Stavanger lufthavn 
Bodø lufthavnTrondheim lufthavn 
Brønnøysund lufthavn  
Florø lufthamn  
Førde lufthamn  
Hammerfest lufthavn  
Harstad/Narvik lufthavn  
Haugesund lufthavn  
Kirkenes lufthavn  
Kristiansand lufthavn  
Kristiansund lufthavn  
Lakselv lufthavn  
Leknes lufthavn  
Mo i Rana lufthavn  
Molde lufthavn  
Mosjøen lufthavn  
Namsos lufthavn  
Røros lufthavn  
Rørvik lufthavn  
Sandane lufthamn  
Sandnessjøen lufthavn  
Sogndal lufthavn  
Stokmarknes lufthavn  
Svolvær lufthavn  
Tromsø lufthavn  
Vadsø lufthavn  
Ørsta-Volda lufthamn  
Ålesund lufthavn  

Onepark AS | +47 64 81 19 80 | oslo.lufthavn@onepark.no | Martin Linges vei 25, 1364 Fornebu | Foretaksregisteret 998638984MVA

Sesam Parkering AS | +47 53 69 94 00 | support@sesam-sesam.com | Kokstadflaten 11, 5257 Kokstad | Foretaksregisteret 916570414 MVA

Apcoa Parking AS (Europark) | +47 22 05 75 00 | kundesenter@apcoa.no | Sandakerveien 138, 0484 Oslo | Foretaksregisteret 929292065 MVA