Tilbudskonkurranse for mat- og drikke ved tre av Avinors lufthavner

I slutten av september lyser Avinor ut et stort tilbud innen mat- og drikke ved Oslo lufthavn, Stavanger lufthavn og Bodø lufthavn. Avinor ønsker å utvide mat- og drikkeutvalget på disse flyplassene ved å utvikle nye konsepter og formater.

Norge er et attraktivt marked med mange kjøpesterke reisende som i snitt legger igjen mye penger på tvers av de fleste kategoriene på flyplassen. Dette inkluderer mat- og drikke som er et stort fokusområde for Avinor. Nå ønsker Avinor å utvikle en mer mangfoldig konseptmiks som kan glede flere reisende – både norske og internasjonale. Avinor vil derfor i årene som kommer jobbe for å skape et mer fristende tilbud innen mat- og drikke, og søker aktører som vil være med på denne reisen. 

Vil gjøre det enkelt for kunden 
Både inn- og utlandstrafikken er under sterk utvikling med stadig økende passasjertall og nye ruter. Det betyr at et godt mat- og drikketilbud må øke i takt med reiselysten. Både asiatisk, italiensk og amerikansk mat er populært i det norske markedet, samtidig som sunne konsepter og søtsaker også er etterspurt. 

Reisende på en flyplass har begrenset med tid, og da er det desto viktigere at hvert konsept er lett å forstå for kunden når det gjelder valuta for pengene, valgmuligheter og service. I tråd med dette har Avinor ambisiøse planer når det gjelder innovasjon og bruk av ny teknologi, og ønsker partnere som inkluderer dette i konseptene sine. 

Vi har flere terminaler som er ganske store, så vi leter etter innovative løsninger for å inkludere service i disse områdene. Enten det er forhåndsbestilling, forhåndsbooking, QR-koder eller BackOffice-teknologi som støtter driften, sier Iskra Skram, kommersiell leder terminal. 

– For å komme nærmere reisende og være mer relevante for dem, må vi lete etter partnere som investerer i digitale løsninger for å hjelpe oss med å oppnå dette, tilføyer Joachim Lupnaav Johnsen, konserndirektør kommersiell styring og utvikling.  

Estimert årlig verdi på om lag 900 millioner kroner  
Totalt skal det lyses ut kontrakter til 47 enheter: 35 på Oslo lufthavn, 10 på Stavanger lufthavn og 2 på Bodø lufthavn. Disse kontraktene har en estimert årlig verdi på om lag 900 millioner kroner i kontraktsperioden. 

For Oslo lufthavn omfatter tilbudet alle serveringssteder, herunder bakerier, kafeer, hurtigmat, gastrobarer og uformelle spisesteder fordelt på 16 utsalgssteder i utlandsterminalen, 12 i innlandsterminalen og åtte utenfor sikkerhetskontrollen. I dag har mat- og drikkesegmentet på Oslo lufthavn en årlig omsetning over 800 millioner kroner fra omtrent 6,5 millioner kunder. I Stavanger ligger den årlige omsetningen på rundt 80 millioner kroner. 

– Mat- og drikketilbudet er en av de viktigste driverne for total kundetilfredshet på Avinors flyplasser. Dette er faktisk første gang mat- og drikke har vært blant de fem viktigste driverne for merketilfredshet i våre nylige undersøkelser blant reisende, forteller Skram. 

Tilbudene vil bli lyst ut i slutten av september med frist for innsending i midten av januar. Tildeling av kontrakter vil skje innen mai 2024, med oppstart av drift fra januar 2025. 

Ønsker alle velkommen 
Vi er veldig åpne for å tiltrekke oss nye partnere, og ønsker sterke norske merkevarer og lokale aktører velkommen til tilbudet. Vi ønsker også joint ventures velkommen, da noen partnere opererer med den modellen, sier Johnsen. 

Avinor er pålagt lov om offentlige anskaffelser, noe som gir mye forutsigbarhet for alle tilbydere med åpenhet gjennom hele prosessen. 

I løpet av prosessen gir vi mye data i tilbudsdokumentene våre for å gi et mye mer detaljert bilde av gjeldende omsetning og salg per konsept, om passasjerer, og forbrukeradferd på hver flyplass, forklarer Johnsen. 

Oppsummert har mat- og drikkesegmentet utviklet seg bra, og det som er viktig nå er å fokusere på å skape det mest attraktive tilbudet sammen med partnere slik at kundens forventninger blir møtt.  

Vi ønsker å samarbeide med partnere som fokuserer på de samme målene som oss, enten det er service, produktkvalitet, bærekraft eller bruk av teknologi, avslutter Johnsen.

Vi anbefaler at alle interessenter setter seg inn i TendSign og anbudprosessen.

Lenke til Tendsign

 

Har du innspill eller spørsmål? 

Iskra Skram
Commercial Director Terminal areas
iskra.skram@avinor.no
+47 905 23 578

Elif Runa Nordal
Head of Business Development Terminal areas
Elif.runa.nordal@avinor.no
+47 99 70 90 00

Tone Lauten Skaar
KAM F&B and Convenience
tone.lauten.skaar@avinor.no
+47 908 21 377

 

AVINOR FOOD & BEVERAGE TENDER 2023/2024

This fall Avinor will launch tenders for all F&B units at Oslo, Stavanger and Bodø Airport. The tenders will cover approximately 35 units at Oslo Airport, 10 units at Stavanger Airport and 2 units at Bodø, with an estimated value of 450 million Euro over the contract period.

Read more here.