Visjonen til Avinor er å skape verdifulle relasjoner. Med våre 44 flyplasser knytter vi mennesker og steder sammen slik at det blir skapt varige bånd. Enkeltmennesker, bedrifter og samfunn skal verdsettes og få tydelige verdier ut av våre leveranser. Kundeorientert er en av våre adferdsverdier, og dette skal komme til uttrykk gjennom enkle flyreiser med gode reiseopplevelser.
Airport Service Quality (ASQ)
For å støtte arbeidet med gode reiseopplevelser gjennomfører vi flere undersøkelser av passasjerenes tilfredshet. I undersøkelsen Airport Service Quality (ASQ) gir passasjerene tilbakemelding på mange ulike deler av reisen gjennom flyplassen. ASQ er en verdensomspennende undersøkelse slik at kan vi sammenlikne oss med rundt 350 flyplasser over hele verden. I 2019 mottok fire norske flyplasser av ulik størrelse prisen ASQ Awards for «Europas beste flyplass»: Oslo lufthavn, Bergen lufthavn, Ålesund lufthavn og Bodø lufthavn.
ASQ har fått flere nye spørsmål for å måle passasjerenes tilfredshet under pandemien. De nye spørsmålene omfatter blant annet tilfredshet med smittevern og hygiene, informasjon om smittevern og hygiene, og tilliten til å reise med fly i disse tider. Vi følger tett opp denne utviklingen for at det fremdeles skal oppleves trygt og enkelt å reise med fly.
Undersøkelsen gjennomføres ved gate mens passasjerene venter på boarding og er helt frivillig. Nettbrettet som brukes for å gi tilbakemelding blir desinfisert både før og etter at passasjeren bruker det. Intervjuerne bruker munnbind, holder avstand, desinfiserer hender mellom hvert kundemøte og tilbyr passasjerene hånddesinfeksjon etter undersøkelsen. Vi forholder oss til alle nasjonale og lokale retningslinjer for smittevern.
Gode resultater hittil i år
Våre resultater så langt i år viser at:
- Den overordnede tilfredsheten med Avinors største flyplasser er fremdeles god
- Passasjerene gir gode tilbakemeldinger på hygiene og smittevern på flyplassene
- Passasjerene har god tillit til å reise med fly nå
Tilfredsheten med spisesteder, butikker og andre tjenester ser ut til å være noe lavere enn før, sannsynligvis fordi noe av utvalget har vært stengt på grunn av få passasjerer på flyplassene. NB: hvis du skal reise, sjekk hva som er åpent nå på våre nettsider. Resten av det gode utvalget vil åpne når reisevirksomheten tar seg opp igjen.
De offisielle resultatene for første kvartal vil bli delt i neste nyhetsbrev i april. Vi bruker disse resultatene aktivt for at det fremdeles skal oppleves trygt og enkelt å reise med fly – også når reisevirksomheten tar seg opp og det blir flere som reiser igjen.