Assistanse

Avinor tilbyr assistanse til reisende med funksjonsnedsettelse som reiser med fly fra eller til våre flyplasser. Se hva vi tilbyr til ditt behov.

Assistanse ved avgang fra Trondheim lufthavn

For å kunne yte god assistanse er vi avhengige av at du melder fra om ditt assistansebehov til flyselskap eller reisebyrå senest 48 timer før avreise, og møter opp på lufthavnen i «god» tid (som spesifisert nedenfor). Når du ankommer flyplassen må du gi beskjed til assistansetjenesten telefon (se infoboks på venstre side).

Vi ønsker å gi deg som passasjer en trygghet om at du god tid rekker flyet ditt, og en smidig og verdig ombordstigning før andre passasjerer. For å få til dette anbefaler vi at du møter opp og melder din ankomst til assistansetjenesten:

  • 2 timer før avgangstid for innland og Schengen
  • 2,5 timer før avgangstid for non-Schengen

Dersom du har behov for å møtes utenfor terminalen eller trenger hjelp til å sjekke inn anbefaler vi å legge til ytterligere en time. Gi også beskjed til assistansetjenesten på telefon minimum 15 minutter før ankomst til flyplassen.

Vi har også siste frister for når du må melde din ankomst på flyplassen. Disse er basert på hva som er forsvarlig og praktisk gjennomførbart på en stor flyplass. Disse fristene er:

  • 1 time før avgangstid for innland og Schengen
  • 1,5 timer før avgangstid for non-Schengen

Melder du din ankomst senere enn fristene ovenfor skal vi gjøre vårt beste for at du rekker flyet ditt, men vi kan ikke garantere at det lar seg gjøre.

OBS: De ovennevnte fristene gjelder for passasjerer som har bestilt assistanse tidligere enn 48 timer før avreise. Har du fortsatt ikke meldt fra om ditt behov bør du gjøre det umiddelbart gjennom ditt flyselskap eller reisebyrå.