Klima- og miljøstrategi

This page is only available in Norwegian
Illustrasjonsbilde: Avinor elfly over Værnes og Stjørdal. Foto: Øystein Løwer / Avinor

Avinor har utviklet en egen klima- og miljøstrategi, med forpliktelser til å ha fullstendig oversikt over vår totale klima- og miljøpåvirkning, og jobbe aktivt med å redusere denne.

Gjennom strategien forplikter Avinor seg til å etterleve myndighetspålagte og egne krav. Vi skal også vektlegge klima- og bærekraftmål i våre beslutninger og være en pådriver for bærekraftige valg på våre lufthavner.

Vi har satt oss både kortsiktige- og langsiktige klimamål, og skal jobbe sammen med resten av luftfartsbransjen for å nå målet om å være fossilfri innen 2050.

Klima- og miljøstrategien fokuserer på seks hovedområder:

  • Klima: Avinor har gjennomført utslippsreduserende tiltak i egen drift, og jobber i samarbeid med flyselskaper og andre aktører for å utvikle null- og lavutslippsfly samt øke bruken av bærekraftig flydrivstoff. Avinor tar også hensyn til klimarisiko og reduserer både fysisk klimarisiko og overgangsrisiko. 
  • Energi: Avinor har et betydelig energiforbruk og jobber for å redusere dette samt øke bruken av fornybar energi. Vi ønsker å være en pådriver for nye energibærere som elektrisitet og hydrogen til null- og lavutslipps luftfartøy. 
  • Naturmangfold: Avinor har også fokus på naturmangfold og jobber for å redusere vår negative påvirkning og øke vår positive påvirkning på naturmangfold og økosystemer. Avinor har et langsiktig mål om å redusere tap av natur og unngå inngrep som påvirker truede eller nær truede naturtyper og arter. 
  • Sirkulær økonomi og avfallshåndtering: Avinor fokuserer på sirkulærøkonomi og jobber for å øke ombruk og sirkularitet, for å redusere avfallsmengde og ressursbruk. 
  • Vann og grunn: Avinor jobber for å unngå ny grunnforurensning og redusert miljøtilstand i vannmiljøet. Avinor skal bidra til den nasjonale målsetningen om å redusere utslipp av PFAS. 
  • Fly- og helikopterstøy: Til slutt jobber Avinor aktivt for å redusere støybelastningen fra fly- og helikoptertrafikk for bosatte i lufthavnens nærområde. Det innebærer blant annet å implementere kurvede innflygningsprosedyrer og utføre støykartlegging rundt lufthavnene