Nye EU-regler for å betale på nett

EU endret reglene for netthandel i Europa 1. januar 2021, og alle kjøp må nå bekreftes med BankID. Det skal gjøre det tryggere for deg å handle på nett.

Dette gjelder også hos Avinor. Her får du vite hva du må gjøre for å sikre at du fortsatt får bestilt og betalt for parkering på Avinors flyplasser over nett.

Tryggere netthandel i Europa

Fremover vil du som hovedregel alltid måtte bekrefte kjøpet ditt med BankID eller BankID på mobil når du handler på nett i Europa. Dette er en del av EUs tiltak for å sikre trygg netthandel for forbrukerne. Kundeautentisering med BankID har du sikkert vært borti før, men nå må du altså bekrefte identiteten din i alle nettbutikker, også når du bestiller varer eller tjenester hos Avinor.

Hva betyr dette for deg som Avinor-kunde?

EU krever nå at alle nettbutikker teknisk støtter 3D Secure i betalingsløsningen sin. Kort fortalt er 3D Secure et system for sikkerhetsgodkjenning, som skal sørge for at kortbrukere skal kunne handle trygt på nett.

I utgangspunktet skal overgangen til det nye systemet gå sømløst. Du trenger ikke å bestille et nytt betalingskort, og det skal gå fint å handle i nettbutikker der du aldri har handlet før eller der du ikke har registrert deg som kunde. Hvis du derimot allerede har registrert deg som kunde hos en nettbutikk kan det by på problemer. Heldigvis finnes det en rask og enkel løsning.

Hvis du har registrert et betalingskort på profilen din, for eksempel hos Avinor, kan du oppleve å ikke få betalt med kortet om det ble registrert på profilen før det nye systemet ble virksomt. Avinor har ingen kontroll over 3D Secure-systemet. Derfor må du selv oppdatere profilen din, slik at du kan fortsette å betale med det samme kortet uten å måtte taste inn kortinformasjonen din manuelt hver gang.

Oppdater profilen din slik at du kan handle som før

Hvis kortet ditt ble lagret på Avinor-profilen din uten 3D Secure, for eksempel hvis du registrerte det før 1. januar 2021, kan du altså oppleve problemer med å betale for parkering når du bestiller hos oss over nett. Det finnes to løsninger:

1. Slett kortet betalingskortet ditt fra MinProfil og lagre det på nytt med 3D Secure.

2. Slett betalingskortet ditt fra MinProfil uten å lagre det på nytt.

Hvis du velger den første løsningen, kan du fortsette å betale for varer og tjenester hos oss som før, uten å måtte taste inn kortinformasjonen din manuelt hver gang du skal betale. Den eneste forskjellen er at du nå må identifisere deg med BankID eller BankID på mobil for hver handel. Dette blir den mest effektive løsningen for deg. Hvis du velger den andre løsningen, må du taste inn kortinformasjonen din manuelt hver gang du handler hos oss.

Prosessen tar fem minutter, og etter det er det bare å fortsette å handle akkurat som før. Så gjenstår det bare å planlegge neste tur – husk å bestille parkering i tide!