Rullebanen re-asfalteres i 2025

Nattestengt på grunn av asfaltering av rullebanen

Fra forberedende arbeid våren 2024 (Foto: Petter Emblem/Avinor)

Det er mer enn 20 år siden dagens asfalt ble lagt, og vi har kontinuerlig vært nødt til å kontrollere og reparere asfaltdekket. Nå må det skiftes ut, og vi har satt i gang reasfaltering. På Bergen lufthavn, Flesland åpnet den nye terminalbygningen i 2017, og flyplassen ble betraktelig oppgradert for å ha kapasitet som samsvarer med regionens behov. Rullebanen ble ikke oppgradert samtidig, var rullebanen. 

Vi jobber om natten for å slippe å stenge flyplassen

Det er krevende å gjøre en så stor jobb, med minst mulig påvirkning på flytrafikken, og en kort periode på natten uten flytrafikk, er ikke tilstrekkelig for å få gjennomført hele jobben. På mindre flyplasser kan man stenge for flytrafikk i en periode. På større flyplasser med flere rullebaner kan man flytte trafikken. På Bergen lufthavn har vi kun én rullebane. Vi har lagt opp arbeidet slik at rullebanen vil være åpen på dagtid, og at arbeidet påvirker flytrafikken minst mulig.

Liten reell reduksjon av setekapasiteten

I nesten to år har Avinor har vært i dialog med flyselskapene for å redusere konsekvensene av den nødvendige nattestengingen, og flyrutene er tilpasset til den planlagte stengeperioden.

Det er kun cirka ni prosent nedgang i setekapasiteten totalt sett, men det er rom for høyere fyllingsgrad på flyene noe som kan kompensere for den reduserte setekapasiteten.

  1. Flere flyruter er flyttet til dagtid i denne perioden.
  2. Det er økt kapasitet på fredagskveldene.
  3. På noen flyruter har flyselskapene satt inn større fly, og får dermed ekstra kapasitet.

Flyselskapenes nettsider er oppdatert i henhold til vårens nattarbeid.

Når skal arbeidet skje?

Hvorfor utføres arbeidet i mai og juni?

I mai og begynnelsen av juni, med statistisk godt vær og lite nedbør, er det best forutsetninger for å få gjennomført arbeidet, med den kvaliteten som kreves, og med kortest mulig stengetid.

Hva skal gjøres?

Arbeidet er delt inn i to perioder; fase én er forberedende  arbeider der vi blant annet graver og legger nye trekkerør og kummer for elektronikk, kabler til nye banelys og annet som skal ned i jorden. Fase to skal vi igang med bortfresing av gammel asfalt, selve asfalteringen, montering av nytt lysanlegg, maling av banemerking, og rilling av det nye asfaltdekket som bidrar til drenering og friksjon. I og med at vi kun har én rullebane, må vi stanse flytrafikken mens vi arbeider på rullebanen. Vi kommer derfor til å jobbe på natten.

Vi kommer til å asfaltere én og én lengde av rullebanen på netter med gode værforhold. Først skal gammel asfalt fjernes, deretter legges ny asfalt som skal tørke, merkemales og banen skal klargjøres til flytrafikk før oppstart neste morgen. Asfalten har ekstremt høy temperatur når den legges for å smelte inn i eksisterende underlag. 

Deler av rullebanen er oppgradert tidligere og behøver ikke samme oppgradering som resten av rullebanen. På bildet ser man at det skal asfalteres mellom A2 og A8:

 

Noe av arbeidet kan medføre støy, og det vil bli økt aktivitet og inn- og utkjøring til området. Samtidig vil stans i flytrafikken få en effekt på de som vanligvis hører denne. Vi gjør alt vi kan for å være til minst mulig belasting for flyplassens naboer. Vi håper på forståelse for at dette er arbeid som MÅ gjøres. Når reasfalteringen er gjennomført, vil vi ha glede av en oppgradert rullebane som både er trygg, vil kreve langt mindre vedlikehold og er dimensjonert for mer moderne løsninger i de neste tiårene.

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte Avinor på asfaltering.flesland@avinor.no