Ikke lenge etter at idéen dukket opp hadde Pax allerede begynt treningen. Kjell Bore jobber som lufthavnbetjent på Stavanger lufthavn, Sola. Han hadde lengde lekt med tanken om å ha en egen flyplasshund
– Tidligere har vi leid inn hunder fra en lokal hundeklubb til å sanke egg. De gjorde en god jobb, og reduserte fugleandelen betydelig. Det kunne vært noe å ha på flyplassen, tenkte jeg - og det har vi nå, forteller Bore.
Pax har fått jobben som et treårig prøveprosjekt. Sola er med det den første flyplassen i Avinor-nettverket som har ansatt en hund.
Faggruppe for fugl
Stavanger lufthavn har en egen faggruppe for fugl, og prosjektet «flyplasshund» utviklet seg samtidig som gåsebestanden i Norge økte betraktelig.
– Gås er store, tunge fugler. Vi vil ikke ha konflikt med dem og fly. Vi jobber aktivt med blant annet skremmeskudd, men vi ønsker også å forhindre at de kommer tilbake. Ved å ha en hund som jager fuglene, vil de forhåpentligvis lære seg at dette ikke er et trygt sted være, sier han.
Dyrevelferden først
Pax er den første, og foreløpig eneste, firbeinte Avinor-ansatte. Pax har fått jobben som en del av et treårig prøveprosjekt.
– Det er ingen som har gjort dette i denne skalaen før på en flyplass, så veien blir til mens vi går, sier Kjell.
Prosjektet testet flere hunderaser i forskjellige aldre, før valget til slutt falt på border collie. Pax viste seg å være uredd og nysgjerrig som valp, men han ble også sendt til hundetrener som tok ham gjennom er rekke tester, og konkluderte med at han hadde de beste forutsetningene.
– Grunnen til at vi landet på valp, var at vi kunne innføre ham i miljøet tidlig. På den måten blir dette normalen for ham, og han vil forhåpentligvis ikke bli skremt av alt som rører seg på en flyplass. Det er viktig for oss å ivareta dyrevelferden, utdyper han.
Et arbeidsverktøy
For å vende den tre og en halv måned gamle valpen til flypassmiljøet, tar Kjell med Pax på alt han gjør - både i båt og brøytebil, og for å hilse på andre ansatte. Målet er at Pax skal bli et arbeidsverktøy for Kjell og kollegene. Han skal stresse fuglene på flyplassen, slik at de ikke vil bosette seg der.
– Vi spiller på instinktet til fuglene. Å jage dem vil forhåpentligvis gi en varig effekt, slik at tilstedeværelsen av fugl går ned.
Du lurer kanskje på om Pax får betalt for jobben han gjør? Ja, han får betalt! Han får betalt i det beste han vet, som er masse oppmerksomhet og iblant godbiter – i alle fall når han er flink.
På lag med naturen
Kjell har fått frigitt 50 prosent av stillingen sin til å jobbe med Pax, og jobber de resterende 50 i brann og redning. Likevel er Pax med på alt, også hjem om kveldene.
– Det er en drømmejobb å få trene opp Pax og prøve nye ting. Jeg har et ønske om at vi skal få ned antallet birdstrike på Sola, og at flyplassen skal være tryggest mulig for både fugler og fly. Vi ønsker å spille litt mer på lag med naturen, sier Kjell.
Dersom prosjektet gir gode resultater, håper den nybakte matfaren at andre lufthavner vil vurdere å gjøre det samme.
De ansatte i brann og redning har også snekret og montert en rugekasse. Tanken er at det er bedre med én stor fugl, enn mange små. Her har det etablert seg en vandrefalk som har bodd på flyplassen i fem år allerede, og som gjør en god jobb i å redusere antall småfugl.
Visste du at vandrefalken er verdens raskeste fugl og kan komme opp i 300–400 km/t i stup?