Sist oppdatert: 12. desember 2024
Disse vilkår og betingelser (heretter referert til som «vilkår»), viser tidspunktet de sist ble oppdatert. De vil kunne endres ved behov. Vilkårene tilhørende en bestemt bestilling, er de som var lagt ut på booking tidspunktet. Ikke anta at tidligere vilkår gjelder for fremtidige bookinger.
1 – Samtykke til Vilkår ved kjøp
Ved booking anses disse vilkår som akseptert. Kjøperen må aktivt bekrefte at de er lest før bookingen kan gjennomføres og betales. Ved å akseptere vilkårene samtykker kjøperen til to ting:
- Kjøperen aksepterer sitt ansvar i forbindelse med bookingen, gjengitt i disse vilkår
- Kjøperen aksepterer at Avinor deler kjøpsdata med parkeringsoperatør, slik at de kan levere tjenesten.
Det er mulig for kjøperen å inngå ytterligere samtykker i kundereisen, disse skjer ikke automatisk, men må aktivt gjøres av kjøperen i forbindelse med kjøpet eller i «MinProfil», og kan omhandle aksept for nyhetsbrev, tilbud, osv.
2 – Nettstedet
Avinor AS | Pb 150 | N-2061 Gardermoen | +47 67 03 00 00 | Org. nr. 985 198 292 MVA
Disse vilkårene gjelder for booking av parkering på www.avinor.no, Avinors app, og andre kanaler som drives av Avinor AS. Vi refererer til dette som «Nettstedet». Med «booking» menes «parkeringsreservasjon» eller «forhåndsbestilling av parkering». Selgeren av parkering er parkeringsoperatøren på lufthavnen.
3 – Parkeringsoperatør
Parkeringsoperatøren på lufthavnen er selgeren av parkeringstjenestene. Alle spørsmål og henvendelser skal rettes til parkeringsoperatøren. Listen viser hvilken parkeringsoperatør som er selger på de enkelte lufthavnene med kontaktdetaljer (alfabetisk rekkefølge).
Apcoa AS+47 22 05 75 00 Innspurten 15, N-0663 Oslo |
Onepark AS+47 64 81 19 80 Bøkkerveien 5, 0579 Oslo |
|
Bergen lufthavn |
Alta lufthavn |
Mosjøen lufthavn |
Stavanger lufthavn |
Bardufoss lufthavn |
Namsos lufthavn |
Trondheim lufthavn |
Bodø lufthavn |
Oslo lufthavn |
|
Brønnøysund lufthavn |
Røros lufthavn |
|
Florø lufthamn |
Rørvik lufthavn |
|
Førde lufthamn |
Sandane lufthamn |
|
Hammerfest lufthavn |
Sandnessjøen lufthavn |
|
Harstad/Narvik lufthavn |
Sogndal lufthavn |
|
Kirkenes lufthavn |
Stokmarknes lufthavn |
|
Kristiansand lufthavn |
Svolvær lufthavn |
|
Kristiansund lufthavn |
Tromsø lufthavn |
|
Lakselv lufthavn |
Vadsø lufthavn |
|
Leknes lufthavn |
Ørsta-Volda lufthamn |
|
Mo i Rana lufthavn |
Ålesund lufthavn |
|
Molde lufthavn |
|
4 – Bestillingsbekreftelse og kvittering
Kjøperen mottar en bekreftelse på bookingen til den e-postadressen som er oppgitt. Bekreftelsen er kvitteringen. Den inneholder et unikt referansenummer og annen viktig informasjon om bookingen.
5 – Kjøpers ansvar
Det er kjøperens ansvar å kontrollere at detaljene i e-post bekreftelsen er korrekte. Kjøperen må sjekke at tidsperiode og parkeringsområde er korrekt, riktig skiltnummer er meldt inn, samt orientere seg om detaljene rundt tidsfrister for endring og avbestilling og eventuell annen informasjon.
Kjøperen er ansvarlig for sin booking, gjennomføre endringer i henhold til frist, og for å tidlig melde fra om eventuelle feil. Avinor eller parkeringsoperatøren tar ikke ansvar for merkostnader ved feil, manglende booking/endring/avbestilling, feil bruk av rabattkode osv. Dette gjelder uansett årsak, inkludert tekniske problemer eller betalingsfeil.
Øvrige punkter i disse vilkårene vil gjennomgå detaljer rundt dette ansvaret.
6 – Tilgjengelige produkter
Når ønsket parkeringstid i kalenderen er valgt, vil tilgjengelige tilbud vises. Bookinger må som regel gjøres senest 2 timer før innkjøring. Noen produkter kan ha spesielle krav eller begrensninger. Hvis ønsket produkt ikke vises, kan det skyldes tidsbegrensninger, utsolgte plasser eller andre restriksjoner.
Forsøk gjerne å søke på tilfeldige tidspunkter frem i tid for å få en oversikt.
7 – Priser
Alle priser er i norske kroner og inkluderer MVA. Banktransaksjonen vil vise at kjøpet er betalt til parkeringsoperatøren.
Prisene for booking kan variere fra prisene på «vanlig parkering». Prisen på skjermen er basert på booking tidspunktet, parkeringsvarighet, produkt, parkeringsområde, sesong og tilgjengelighet. Når det gjennomføres en booking, anses prisen på kjøpstidspunktet som akseptert av kjøperen.
8 – Ett uavbrutt opphold med inn- og utkjøring
En booking gjelder ett komplett uavbrutt opphold, med inn- og utkjøring for samme bil. Dersom man kjører ut fra parkeringsområdet tidligere enn det man har booket for, vil bookingen anses som avsluttet. Hvis man kjører inn igjen innenfor samme bookingtid, vil dette starte en ny parkering som man vil bli belastet for i sin helhet.
9 – Parkering utover booket periode
Hvis man overstiger den bookede parkeringstiden, starter automatisk en ny parkeringsperiode. Den nye parkeringsperioden belastes fra slutten av din bookede tid og inkluderer ikke den bookede og allerede betalte perioden. Den nye parkeringsperioden må betales uavhengig av årsaken til forlengelsen av tiden, og den belastes til normal takst (som en ikke-booket parkering).
Biler som ikke hentes 30 døgn etter utkjøringstidspunktet i bookingen anses som forlatt. Slike biler vil taues bort for eiers regning samt bli belastet for medgått parkeringstid. Hvis man ikke kan hente bilen før denne tiden, må man ta kontakt med parkeringsoperatør for å forhindre dette.
10 – Endring og avbestilling
Man administrerer bookingen på avinor.no. På parkeringssiden til den aktuelle flyplassen finnes «endre/avbestille». Man kan også endre i MinProfil, dersom man har satt opp en slik.
Alle endringer eller avbestillinger må gjøres av kjøperen innen en satt tidsfrist. Avinor eller parkeringsoperatør gjør ingen endringer eller avbestillinger ved hendelser som f.eks. dårlig vær, offentlige reguleringer, endringer fra flyselskap eller andre hendelser.
11 – Tidsfrister for endring og avbestilling
For Onepark-lufthavner (se liste i punkt 3): Endringer og avbestillinger må skje senest 24 timer etter bookingen ble utført. Endringer i personlige detaljer (se punkt «hva kan endres») må skje senest 2 timer før det bekreftede innkjøringstidspunktet i bookingen.
For Apcoa-lufthavner (se liste i punkt 3): Alle endringer og avbestillinger må skje senest 2 timer før det bekreftede innkjøringstidspunktet i bookingen.
12 – Hva kan endres
Innen tidsfristen kan følgende elementer endres i en booking:
Endring av parkeringsområde eller tidspunkter: Avhengig av hvilke endringer som gjennomføres kan det være man må betale et mellomlegg, eller får refundert et mellomlegg. Dersom det ønskede parkeringsproduktet ikke er tilgjengelig på endringstidspunktet, velges et alternativt produkt eller så avbestiller man reservasjonen. Samme referansenummer som tidligere beholdes, ny bekreftelse/kvittering mottas på e-post.
Endring av personlige detaljer: Dette er detaljer slik som navn, e-postadresse og skiltnummer på bil. Ved endringer på personlige detaljer tilkommer ingen økonomiske transaksjoner, den originale bookingen, inkludert referansenummeret beholdes. Ny bekreftelse/kvittering mottas på e-post.
Endring og avbestilling etter startet parkeringstid: Man kan ikke endre eller avbestille etter parkeringstiden har startet. Se punkt for «tidsfrister for endring og kansellering».
Gebyrer for endring og avbestilling: Det er normalt ingen gebyrer for endring/kansellering. Dersom det likevel tilkommer, vil dette være tydelig beskrevet.
13 – Refunderinger
Refusjoner gjøres kun til det betalingskortet som ble brukt ved den opprinnelige bookingen. Tilbakebetalingstiden bestemmes av kortutstederen. For å motta refusjon kan kjøperen bli bedt om å fremvise kvittering og referansenummer.
Booket parkeringstid som ikke er benyttet, helt eller delvis, vil ikke bli refundert.
Ingen kompensasjon eller refusjon vil bli gitt for mangler eller driftsavbrudd av booking-tjenesten. Verken Avinor eller parkeringsoperatøren er forpliktet til å refundere eventuelle ekstra kostnader som følge av en booking/endring/avbestilling.
14 – Innkjøring med «feil» skiltnummer eller på «feil» parkeringsområde
Bookingen gjelder kun for det skiltnummeret man har oppgitt og for parkeringsområdet man har kjøpt. Kontakt parkeringsoperatør umiddelbart hvis det skulle oppdages feil. Man risikerer å bli belastet ekstra.
15 – Standardvilkår for parkering
«Standardvilkår for parkering» gjelder alltid for all parkering. Dette er forskriftsmessig opplyst om på parkeringsområdene. Du vil også kunne orientere deg om disse på nettsidene til Statens Vegvesen, Parkeringsklagenemda og Lovdata. Dersom det skulle være uoverensstemmelser mellom disse vilkår og «Standardvilkår», vil «Standardvilkår» gå foran.
16 – Sikkerhet og trygghet
Avinor og parkeringsoperatør påser at parkeringsområdene er så sikre og trygge som mulig. Reisende parkerer på eget ansvar og risiko. Avinor og parkeringsoperatør kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle tap eller skader som oppstår på bil eller eiendeler, med mindre slik skade eller tyveri er forårsaket av uaktsomhet fra Avinor/parkeringsoperatør og da bare i den utstrekning at denne uaktsomheten direkte har medført skaden. Eventuelle skader på eller tyveri fra bil som har skjedd under ditt opphold skal meldes til parkeringsoperatøren før parkeringsområdet forlates. Kontakt også politi for anmeldelse av forholdet samt forsikringsselskap.
17 – Parkeringsplasser reservert til andre formål
Dersom du parkerer på parkeringsplasser som er reservert til bestemte formål, uten å ha rett til det, vil man risikere å bli ilagt kontrollavgift. Reserverte plasser kan være for eksempel HC plasser (du må ha gyldig HC kort i bilen), plasser for EL-bil (uten at du har en El-bil som lader) og liknende. Reserverte plasser er alltid godt merket.
18 – Personvern
All personlig informasjon brukere av bookingløsningen for parkering leverer fra seg, blir behandlet i henhold til gjeldende norske lover og strenge retningslinjer for personvern. Avinors retningslinjer for personvern finner man på avinor.no under «personvern i Avinor». Se også punkt 1, Samtykke ved kjøp.