Energi

Oslo lufthavn har fornybare energiløsninger og reduserer energiforbruket gjennom energiledelse og ENØK-tiltak.

Et eget fjernvarme- og fjernkjøleanlegg sørger for at byggene på Oslo lufthavn holder riktig temperatur gjennom hele året. Varmen og kjølingen produseres hovedsakelig av varmepumper, som henter energien fra tre forskjellige kilder:

  • Returvarmen i egen energikrets.
  • Grunnvannsanlegget vårt, som består av ni varme og ni kalde grunnvannsbrønner, der overskuddsenergi kan lagres og gjenvinnes.
  • Gjenvunnet energi fra avløpsvannet til Ullensaker kommunes renseanlegg.

ENØK

Oslo lufthavn faser ut bruken av fossile brennstoff og går over til fornybare energikilder. I tillegg bidrar ENØK-tiltak til at energiforbruket ved eksisterende tekniske installasjoner reduseres.

Oslo lufthavn har gjennom flere år arbeidet aktivt med energiøkonomiserende (ENØK) tiltak, hvorav noen viktige er:

  • Utskifting til LED-lys både ute og inne.
  • Mer effektiv varmegjenvinning i ventilasjonsanlegg.
  • Bedre styring av gatevarmeanleggene.

I tillegg bidrar energiledelse på flyplassen til at flere lønnsomme tiltak blir identifisert og gir oss bedre oversikt og kontroll over energiforbruket.

Faset ut fyringsolje

I 2019 ble all fossil fyringsolje til oppvarming av bygg faset ut. De siste tankene som ble konvertert var i energisentralen, der det er lagt til rette for fyring med biobasert drivstoff (hydrotreated vegetable oil, HVO) fra 1. januar 2020. Oslo lufthavn er dermed ikke lenger omfattet av kvoteplikten i henhold til kvoteloven.

Verdens første flyplass med snøkjøling

Hver vinter samles det opp enorme mengder snø på Oslo lufthavn. Snøen deles i to kategorier, ren og uren, det vil si om den er med eller uten kjemikalier fra baneavisning.

Den urene snøen samles opp, og når den smelter, går det forurensede vannet til kommunens renseanlegg og forvarmes av gjenvunnet varme. Den rene snøen får smelte på naturlig vis og synke ned i grunnen. På Oslo Lufthavn er dette viktig for å opprettholde vannbalansen i grunnen. Det er en del av konsesjonskravene for å få drive flyplassen.

Men først samles den rene snøen opp i et stort snølager formet som et basseng. Når det er fullt dekkes bassenget med sagflis. Sagflis isolerer godt og gjør at vi kan ta vare på kulden som ligger i snøen og isen. Kulden fra smeltevannet utvinnes i en varmeveksler og overføres til det sentrale kjøleanlegget. Smeltevannet føres tilbake til lageret hvor det på nytt «varmeveksles» mot snø og is i snølageret for deretter å gjennomgå ny syklus med overføring av kulde mot sentralt kjøleanlegg. Energien i snøen og det kalde smeltevannet skal brukes til kjøle ned Pir Nord på varme dager.

Etter hvert som snøen og isen i snølageret smelter blir det et overskudd av rent smeltevann. Dette slippes gradvis ned i grunnen og bidrar til å opprettholde vannbalansen i grunnen.