Spørsmål og svar om parkering
Her finner du de vanligste spørsmål og svar angående parkering på Avinor sine flyplasser.

Generelt
Avinor eier både nettstedet og parkeringsområdene. Parkeringsoperatøren selger tjenesten og bemanner kundesenteret – kontakt derfor operatørens kundesenter hvis du har spørsmål.
Onepark AS
Telefon:
E-post:
Adresse: Bøkkeveien 5, 0579 Oslo
Foretaksregisteret 998638984MVA
Apcoa Parking AS (Europark)
Telefon:
E-post:
Adresse: Sandakerveien 138, 0484 Oslo
Foretaksregisteret 929292065 MVA
APCOA er parkeringsoperatør ved Bergen, Stavanger og Trondheim lufthavn, mens Onepark er parkeringsoperatør for øvrige lufthavner.
Forhåndsbestilling
Du kan forhåndsbestille parkering via "Bestill parkering" i menyen når du har gått inn på den flyplassen du ønsker å parkere ved. Du finner også mulighet til å bestille parkering på forsiden til den flyplassen du har valgt ved å trykke på "Finn parkering" i komponenten som ser slik ut:
Logg deg inn på “Min Profil”, klikk på navnet ditt og gå til “Min Parkering”. Der kan du søke opp din parkering. Sjekk at e-postadressen er korrekt, deretter kan du sende bekreftelsen til deg selv på nytt.
Sjekk ellers om e-posten har havnet i innboks for spam.
Dersom dette ikke fungerer, kontakt kundesenteret for videre hjelp.
Bestilling kan skje senest 2 timer før innkjøring. Det kan skje at det ikke er ledige plasser for forhåndsbestilling. Da vil du få beskjed om dette slik at du kan endre dato og tidspunkt for ditt søk.
Du kan bare ha én aktiv parkeringsbestilling per registreringsnummer. Husk å legge inn korrekt registreringsnummer når du bestiller.
Nei, en forhåndsbestilling gjelder kun en parkering med én inn- og utkjøring. Det vil si én innkjøring med den påfølgende utkjøringen.
Dersom man kjører ut fra parkeringsområdet tidligere enn bestilt utkjøring, anses parkeringen som avsluttet. Dersom du kjører inn igjen vil dette starte en ny drop-in parkering. Refundering av eventuell ubenyttet parkeringstid vil ikke godkjennes.
Hvis du blir stående parkert utover den tiden som du har forhåndsbestilt, vil dette resultere i en tilleggsperiode. Dette gjelder både dersom du kommer før reservert innkjøringstid eller etter reservert utkjøringstid.
Du må betale for den ekstra tiden, uavhengig av årsaken til at parkeringstiden har blitt utvidet. Ekstratiden blir belastet etter pris for drop-in parkering på det aktuelle parkeringsområdet.
Hvis du før reisen vet at du må parkere lenger enn bestilt tid, anbefaler vi at du endrer bestillingen din.
Om parkeringsområdene
Det er holdt av plass til deg dersom du har forhåndsbestilt, men du kan ikke bestille en spesifikk parkeringsplass.
Det er ikke mulig å reservere en egen HC-plass. Du kan derimot forhåndsbestille ordinær parkering og benytte en merket HC-plass dersom den er ledig. Husk å plassere gyldig HC-kort godt synlig i bilen.
NB: Det er ikke alle våre lufthavner som har dedikerte HC parkeringsplasser. Vi anbefaler deg å sjekke dette med den flyplassen du skal bestille parkering hos.
Det er for øyeblikket ikke mulig å forhåndsreservere en egen ladeplass. Bestill ordinær parkering – dersom en ledig, merket elbilplass er tilgjengelig ved ankomst, kan du bruke den, så lenge bilen står tilkoblet og lader aktivt.
Hvis du ikke kan hente bilen din før det har gått 30 døgn etter utkjøringsdatoen i forhåndsbestillingen, må du ta kontakt med parkeringsoperatørens kundesenter.
Spesifiser følgende i din skriftlige henvendelse:
- Kjøretøyets registreringsnummer og andre kjennetegn
- Navnet på lufthavnen, parkeringsområde og omtrentlige posisjon på området
- Referansenummer på bookingen
- Årsaken til at du ble forhindret fra å hente kjøretøyet, samt informasjon om forventet dag du vil være tilbake for å hente det
- Dine kontaktopplysninger (telefon, adresse, e-post)
- I tilfeller hvor vi ikke mottar skriftlig varsel som nevnt over, anses bilen som forlatt. I slike tilfeller vil vi ha rett til å taue bort bilen for eiers regning samt belaste bestillerens kredittkort for medgått parkeringstid.
Her er kontaktinformasjon til parkeringsoperatørene:
Onepark AS
Telefon:
E-post:
Adresse: Bøkkeveien 5, 0579 Oslo
Foretaksregisteret 998638984MVA
Apcoa Parking AS (Europark)
Telefon:
E-post:
Adresse: Sandakerveien 138, 0484 Oslo
Foretaksregisteret 929292065 MVA
APCOA er parkeringsoperatør ved Bergen, Stavanger og Trondheim lufthavn, mens Onepark er parkeringsoperatør for øvrige lufthavner.
Du får ikke en spesifikk parkeringsplass ved forhåndsbestilling. Så lenge du parkerer på riktig parkeringsområde, så kan du parkere der du ønsker. Dette gjelder ikke dersom parkeringsplassen er merket med HC, el-bil, firmanavn, eller lignende.
Dersom du kjører inn på et annet parkeringsområdet enn du har bestilt parkering på, eller at du kjører inn med et annet registreringsnummer enn det som er oppgitt i bestillingen, må du kontakte parkeringsoperatøren.
Du risikerer å bli belastet ordinær pris i tillegg til det du har betalt for forhåndsbestilling. Årsaken er at automatisk skiltgjenkjenning ikke vil finne ditt registreringsnummer i systemet. Ettersom det er ditt ansvar å sikre at registreringsnummer og parkeringsområde er i samsvar med bestillingen, så gis det normalt ingen refusjon for dette.
Priser
Pris ved forhåndsbestilling av parkering er varierende og kan avvike fra pris for drop-in parkering. Forhåndsbestilling er normalt rimeligere enn drop-in, og ved å bestille på forhånd er du også sikret plass. Pris ved forhåndsbestilling er delt opp i intervaller på 24 timer. Eksempelvis vil 49 - 72 timer tilsvare 3 døgn, mens 73 - 96 timer tilsvarer 4 døgn.
Betaling
Når du går videre til betaling blir du sendt til betalingsløsningen. Denne er sikker, kryptert og levert av Nets. Følg instruksjonene på skjermen.
Dersom du er logget inn med Min Profil vil du ha mulighet til å lagre et eller flere kort slik at du har dem tilgjengelig neste gang. Det eneste du trenger å huske på neste gang er CVC koden din. Resten blir forhåndsutfylt i Nets.
Gjør følgende om betalingsprosessen blir avbrutt eller mislykket:
- Oppdater nettleseren: Betaling kan feile hvis nettleseren din er utdatert. Sørg for å bruke siste versjon.
- Sjekk nettverket: Et ustabilt nettverk kan avbryte betalingen. Prøv igjen med en mer stabil tilkobling.
- Kontroller kortinformasjonen: Sørg for at kortinformasjonen i Min Profil er oppdatert. Kontakt banken din hvis kortet avvises.
- Viktig å merke seg: Det er ditt ansvar å sikre at alt er i orden for å gjennomføre reservasjonen. Avinor er ikke ansvarlig for merkostnader ved mislykket betaling.
Kortet ditt blir ikke belastet hvis betalingen avbrytes.
Det er parkeringsoperatøren som er selgeren av parkeringen. Transaksjonen vil derfor være merket med navnet på parkeringsoperatør + navn på lufthavn på din faktura eller kvittering fra banken.
Ekstratiden starter når din bestilte parkeringstid er utløpt. Den vil ikke inkludere tiden du allerede har betalt for.
Betaling for tilleggsperioden gjøres på samme måte som vanlig drop-in parkering og varierer noe ut i fra parkeringsoperatør og flyplass. Se egen seksjon om drop-in parkering for mer informasjon.
Personvern
- E-post benyttes for å sende deg praktisk informasjon, inkl. ordrebekreftelse.
- Registreringsnummer benyttes for å gjenkjenne bilen din ved ankomst og avreise på lufthavner med automatisk skiltgjenkjenning.
Ingen personopplysninger blir lagret dersom du bestiller uten å opprette “Min Profil”, men da må du legge inn informasjon hver gang du bestiller parkering.
Nei, du kan bare legge inn ett registreringsnummer.
I Min Profil kan du legge inn flere registreringsnummer, men du må velge det du ønsker å bruke i bestillingen din.
Dersom du kommer med en annen bil enn det du har oppgitt, vil du bli belastet dobbelt. Skiltnummeret fungerer som din parkeringsbillett.
Endring og kansellering
Ja, endringer og kanselleringer kan gjøres innen en tidsfrist, avhengig av om du har bestilt parkering med produktvarianten Flex eller Standard. Navn, e-post, telefonnummer og registreringsnummer kan alltid endres inntil 2 timer før innkjøring.
Standard:
- Kan kun endres og kanselleres de første 24 timene etter kjøp av parkeringen.
Flex:
- Kan endres og kanselleres inntil 2 timer før innkjøringstidspunkt.
Enkelte parkeringsprodukter, som spesielle tilbud eller kampanjer, kan ikke endres eller kanselleres, eller ha andre tidsfrister. Dette vil fremkomme av produktbeskrivelsen.
Endring og kansellering av din bestilling avhenger av om du er innenfor tidsfristen, og om du har bestilt produktvarianten Standard eller Flex.
Slik gjør du:
Logg inn på Min Profil, gå inn på ”Min Parkering” og finn riktig booking under "kjøp". Her kan du utføre ønsket endring eller kansellering.
Alternativt kan du benytte “Endre/avbestille parkeringen” på forsiden for parkering til din valgte lufthavn. Her trenger du referansenummer og e-postadresse for å få tilgang til å endre eller kansellere din bestilling. Denne metoden kan du også benytte dersom du ikke har brukt “Min Profil” for å bestille parkering.
Etter fullført endring eller kansellering vil du motta en e-post som bekrefter dette. Denne e-posten vil inneholde gjeldende detaljer for din bestilling.
- Registreringsnummer: Kan endres senest 2 timer før innkjøringstidspunkt. Er det tettere på innkjøringen enn dette må du kontakte kundesenteret til parkeringsoperatøren da du risikerer å bli dobbelt belastet uten rett til refundering.
- Parkeringsområde og tid for inn- og utkjøring: Dette avhenger av vilkår for produktvarianten du har forhåndsbestilt (Standard eller Flex).
- Dine opplysninger: Du kan endre navn, telefonnummer og e-post inntil 2 timer før innkjøringstidspunkt.
Du mottar en e-post med oppdaterte opplysninger etter at du har kansellert eller gjort endringer i din bestilling.
Nei, du kan ikke endre eller kansellere en reservasjon etter parkeringstiden har startet. Dersom du er parkert lenger enn det du har bestilt, så behandles den ekstra parkeringstiden som en vanlig drop-in parkering.
Dersom du forsøker å forlenge parkeringen med å gjennomføre en ny reservasjon på en allerede eksisterende reservasjon, vil den nye reservasjonen mangle innkjøring og den første reservasjonen mangle utkjøring. Dette vil resultere i tilleggsperioder som du blir belastet for uten rett til refundering.
Det gis ingen refusjon etter at reservert innkjøringstidspunkt er passert eller utgått, med mindre du har endret eller kansellert etter gjeldende vilkår.
Parkeringstid som er reservert men ikke benyttet (helt eller delvis) vil ikke bli refundert.
For å få refusjon må du kunne vise til en ordrebekreftelse eller kvittering gyldig referansenummer.
Avinor eller parkeringsoperatøren er ikke forpliktet til å refundere eventuelle merutgifter som måtte følge av forhåndsbestillingen.